گزارش برگزاری مراسم تحلیف پذیرفته شدگان آزمون اختبار

IMG_8405

گزارش برگزاری مراسم تحلیف پذیرفته شدگان آزمون اختبار

مراسم تحلیف پذیرفته شدگان آزمون اختبار، در روز سه شنبه مورخ 12/10/1396 ساعت ۱۶ در سالن جهاد دانشگاهی با حضور مدعوین، مهمانان و پذیرفته شدگان آزمون اختبار برگزار گردید. در آغاز جلسه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید با سخنرانی جناب آقای هومان پارسا، رئیس محترم کانون وکلای دادگستری منطقه فارس جلسه رسمیت یافت. ایشان ضمن عرض خوش آمدگویی به مدعوین اعم از مسئولین قضایی، پیشکسوتان حرفه وکالت، مهمانان و کارآموزان حاضر در مراسم، تقارن و آغاز به کار پذیرفته شدگان این دوره از آزمون اختبار را با شروع به کار دوره 31 هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس، به فال نیک گرفته و عنوان داشتند که دوران کارآموزی، دورانی کوتاه اما پرثمر می باشد و کارآموزان حاضر، دانش حقوقی خود را با حرفه وکالت پیوند زده تا ره توشه ای برای مسیری پر از لرزش گاهها، پرتگاهها و ورطه های تاریک و روشنایی ها و امید و موفقیت فراهم آورده و پرواضح است که هر کس از این دوره با اندوخته ای غنی و آموخته ای قوی و ایمانی استوار عبور کرده باشد در مسیرهای پیش رو موفق خواهد بود. میثاق نامه سوگند وکالت، پیوندی با خود و خدایتان و مصداق آیات هشت الی ده سوره شریفه المومنون می باشد؛ «وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ، أُولَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ» و آنان كه امانتها و پيمان خود را رعايت مى كنند و آنان كه بر نمازهايشان مواظبت مى ‏نمايند آنانند كه خود وارثانند. در آموزه های فرهنگی امان نیز پیمان شکنی نکوهش شده همانگونه که در شاهنامه فردوسی، به عنوان سند فرهنگی و تاریخی فراسی زبانان به وفاداری بر عهد و پیمان پرداخته شده است. بکوشید و پیمان ما مشکنید، پی و بیخ و پیوند بد برکنید، به یزدان پناهید و فرمان کنید، روان را به مهرش گروگان کنید.

IMG_8469

در سوگندنامه وکالت با عبارات و اوصافی مواجهیم مانند راستی و درستی، احقاق حق، پرهیز از انتقامجویی و اغراض شخصی، این موارد نه تنها در سوگندنامه مشهود است بلکه در جای جای زندگی یک وکیل دادگستری این اوصاف ملموس خواهد بود و همیشه در طول زندگی یک وکیل دادگستری با وی همراه می باشد. حضور شما عمدتاً حاصل تلاش و کوشش خود و همکاران حاضر در کمیسیون اختبار و کارآموزی که وقت گرانبهای خود را صرف آموزش شما نموده اند. آنچه باید همیشه همراه و نصب العین وکلای دادگستری باشد اخلاق حرفه ای است. در خاتمه نیز ریاست محترم کانون وکلای دادگستری منطقه فارس ضمن آرزوی موفقیت و سربلندی برای پذیرفته شدگان و به امید آینده ای بهتر برای خانه صنفی با این سخن فردوسی به سخنان خود خاتمه دادند.

به یزدان پناهید و پیمان کنید / روان را به مهرش گروگان کنید

IMG_8489

پس از پایان سخنرانی رئیس محترم کانون وکلای دادگستری منطقه فارس، از جناب آقای نجیبی معاونت محترم قضایی و برنامه ریزی استان فارس، جهت ایراد سخنرانی دعوت به عمل آمد. ایشان پس از حضور در جایگاه، ضمن سلام و عرض ادب به حضار اظهار داشتند؛ لازم می دانم هم به عزیزانی که امروز به کسوت وکالت در می آیند و هم به اعضای محترم هیات مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس تبریک بگویم. جامعه وکالت ما ستون های افراشته زیادی دارد و نخبه های بزرگی در بین وکلا هستند و انشالله خدمت رسانی این عزیزان استمرار داشته باشد. با استقلال وکلا موافقیم البته با حفظ نظارت حکومت و مطلبی که می تواند جلوی تخلف را بگیرد یکی بزرگ بودن جایگاه یک رشته، حرفه و شغل در بین مردم به عبارت دیگر خودداری از خطا که یکی با تقوای الهی که امری درونی است و دیگری یک امر بیرونی و جایگاهی است که خود و جامعه از آن شغل انتظار دارد. دو مطلب مهم و موثر می باشد یکی اینکه خودمان و دیگری اینکه جامعه چه انتظاری از یک حرفه دارد؟ این دو مطلب خیلی موثرخواهد بود و روش و منش ما در جامعه و دستگاه قضایی چگونه باید باشد؟ این تعابیری است که از آن به عنوان عزت نفس و بلندنظری یاد می شود. اگر انسانی خود را بزرگ به معنای عزت نفس و بزرگ منشی ببیند بسیار رفتارش در جامعه متفاوت خواهد بود. هرچه دستگاه قضایی نگاه بیشتری به جامعه وکالت داشته باشد و احساس شخصیت به وی داده شود طبیعتاً سعی می کند در معرض خطا و لغزش کمتری باشد، اما کافی نیست و خود ما هم باید خودمان را در مرتبه بزرگ و بلندی ببینیم و این باعث می شود کمتر در معرض خطا و لغزش قرار بگیریم. بعضی از آراء انتظامی در خصوص وکلا نشان از توجه به جایگاه ویژه وکالت دارد و وکیلی که جایگاه خود را بشناسد خود را در چارچوب مادیات و غیره نمی بیند… بنابراین ما به عنوان دستگاه قضایی نه تنها معتقدیم جامعه و دستگاه قضا باید توجه ویژه ای به وکالت داشته باشد بلکه رعایت شان و جایگاه وکالت از طرف وکلا نیز ضروری می باشد. ما هنوز راه طولانی در رسیدن به جایگاهی داریم که هم دستگاه قضا همه آداب و مراتب وکالت را رعایت کند و هم کانون و وکلا این آداب و مراتب را رعایت کنند. امیدواریم که با پیگیری هایی که از سوی کانون مشاهده می شود به این اهداف نزدیکتر شویم. ما در دستگاه قضایی تلاشمان بر این است که متناسب با خواسته ها و در رعایت شئون وکالت برخی کارها را انجام دهیم، از جمله بحث تسهیل تردد وکلا و کارشناسان، تلاش در جهت تهیه تریبون مخصوص وکلا در شعبه ها که بعضاً انجام شده، تلاش در جهت پیش بینی و تهیه مکان و جایگاه مخصوص وکلا در مجتمع های قضایی که در این خصوص نظر مخالف نیز وجود دارد اما تلاش ما بر این است که در آینده ای نزدیک به این امور جامه عمل پوشانده شود. در پایان نیز معاونت محترم قضایی و برنامه ریزی استان فارس با فرموده امام سجاد (ع) به سخنرانی خود خاتمه دادند؛ «هر کس نفس خود را ارجمند و باکرامت دارد، دنیا در نظرش بی مقدار خواهد شد.»

IMG_8505

IMG_8433

پس از خاتمه سخنرانی معاونت محترم قضایی و برنامه ریزی استان فارس کلیپ تصویری  تهیه شده از سوی کمیسیون روابط عمومی کانون وکلا در زمینه فعالیت های کانون وکلای دادگستری منطقه فارس از گذشته تاکنون به معرض نمایش درآمد. در ادامه رئیس محترم سابق کمیسیون اختبار و کارآموزی جناب آقای نورزی و متعاقباً رئیس محترم فعلی کمیسیون جناب آقای بهزادی، ایراد سخنرانی نمودند و آقای بهزادی در پاسخ به اظهارات معاونت محترم قضایی استان فارس در بحث نظارت و اخلاق حرفه ای اظهار داشتندکه رعایت اخلاق حرفه ای توسط وکلا و نظارت بر آن توسط نهادهای نظارتی داخلی کانون وکلا صورت می گیرد. به قول شیخ اجل؛ «چو از قومی یکی بی دانشی کرد نه کِه رامنزلت مانَد نه مِه را» و دادسرا و دادگاه انتظامی وکلا به عنوان آخرین راه است تا این نظارت موجب حفظ شأن جایگاه وکالت گردد. در این دوره در نظر داریم بحث اخلاق حرفه ای و آیین نگارش حقوقی پررنگ تر گردد.

IMG_08585

پس از ایراد سخنرانی روسای سابق و فعلی کمیسیون اختبار و کارآموزی متن سوگندنامه توسط جناب آقای برازجانی مطالعه و مراسم تحلیف پذیرفته شدگان آزمون اختبار انجام گردید و در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از نفرات برتر آزمون و وکلای سرپرست آنها، پروانه وکالت پذیرفته شدگان آزمون اختبار به ایشان اهداء گردید.

باتوجه به تهیه و تنظیم متن گزارش از سخنرانی و زبان محاوره و برگردان آن به زبان نوشتار، در صورت بروز هرگونه خطا و اشتباه از شما عزیزان پوزش می طلبیم.

کمیسیون انفورماتیک کانون وکلای دادگستری منطقه فارس

به اشتراک بگذارید
Aliasghar Fadaei
Aliasghar Fadaei
مقالات: 96

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *