تشریح فعالیت های اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری منطقه فارس

کوتاه در مورد خدماتی که اداره معاضدت کانون فارس ارائه میدهد را بیان بفرمایید؛

با سپاس از فرصتی که در اختیار اداره معاضدت قراردادید،به اختصار، اداره ی ارشاد و معاضدت کانون های وکلا در ایران، یکی از بخش هاییست که به موجب قوانین و مقررات مرتبط با وکالت با پیشینه ای که به قانون وکالت مصوب سال ۱۳۱۵ و ۱۵ ماده مربوط به نظام نامه قانون وکالت سال ۱۳۱۶ و ایین نامه مربوطه برمیگردد ، تشکیل شده و پس از ان در قوانین و مصوبات دیگری از جمله لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری و آیین نامه آن ،اهمیت وجود اداره معاضدت و وظایف محوله مورد تقنین قرار گرفته است.
شگفت انگیز است که نهاد وکالت به عنوان ارائه دهنده ی خدمات به جامعه از عنفوان اغازین ، در اندیشه ی تحقق و گسترش عدالت در ارائه ی خدمات قضایی بوده و تا امروز نیز این مهم ادامه دارد.
با ایمان به اینکه هیچ حقی نباید بخاطر عجز و ناتوانی مالی در بهره مندی از متخصصین تضییع شود، وکلای متخصص و منتخب هیئت مدیره کانون وکلای فارس و کهکیلویه و بویر احمد در ساختمانی مجزا و نزدیک به دادگاه حقوقی در شیراز جهت سهولت در گشایش امر شهروندان ، هر روز کاری در هفته صبح ها از ساعت۹/۳۰تا ۱۲ ظهر مشغول به ارائه ی خدمت تخصصی حقوقی هستند.

معیار و شرایط تشخیص ، جهت استحقاق مراجعه کننده برای دارا شدن از خدمات معاضدتی چیست؟
مطابق با ماده ی ۲۴ قانون وکالت مصوب سال ۱۳۱۵ که همچنان به قوت خود باقیست،
تقاضای پذیرش معاضدت مشروط به سه شرط است:
۱)متقاضی قادر به تادیه حق الوکاله نباشد.
۲)دعوا بر مبنای دلایل قابل دفاع و بر اساس حقیقت باشد و امکان ارائه ی دفاعی مستند و مستدل برای وکیل محترم‌معاضدتی فراهم باشد.
۳)دعوا راجع به شخص متقاضی باشد.
روند کار بدین صورت است که هر فردی که مراجعه میکند، بعد ثبت کلیه ی مشخصات و احراز هویت به اتاق مشاور هدایت میشود تا در ابتدا از لحاظ حقوقی کلیت ماجرا بررسی گردد.
در این مشاوره ی دقیق و تخصصی است که مبرهن میگردد ایا دلایل کافیست یا خیر.
در حین مشاوره ، عضو معاضد در رابطه با امور مالی فرد نیز پرسش های ضروری را مبذول میکند و تمام جزئیات با دلایل در برگه ای موسوم به برگ مشاوره ثبت و امضا میگردد و توسط دفتر اداره به ریاست اداره یا دبیر اداره تحویل میگردد.

عدم ملائت چطور احراز میشود؟
برای احراز عدم ملائت ، مطابق مقررات برگ استشهادیه ای وجود دارد که توسط متقاضی باید تکمیل و ارائه گردد و اماره هایی مانند شغل و محل سکونت و ارائه ی اجاره نامه هم در نظر گرفته میشود.
در مواردی هم گردش در حساب پنج ماه اخر متقاضی را درخواست میکنیم که تا حد توان امکان حقیقت سنجی را انجام داده باشیم.

انتخاب وکلای معاضدتی به چه صورت انجام میگیرد؟
بعد از اینکه پرونده ی متقاضی تکمیل شد و با نظارت ریاست اداره یا برخی اوقات نظر مشورتی با دبیر اداره ، با معرفی وکیل معاضدتی موافقت حاصل گردید، به ترتیب لیست اسامی تمام وکلای شاغل در شیراز، پرونده توسط سامانه و اوراق کاغذی به وکلای محترم ارجاع میگردد.
هم اکنون مطابق با بند ۱۷ ماده ۷۶ ایین نامه اخیرالتصویب هر وکیل مکلف به انجام ۴ پرونده معاضدتی در سال می باشد.
البته در برخی از دعاویی ساده تر ، دعوا به کاراموزان هم ارجاع میشود.
در این دوره لیستی از همکاران داوطلب هم داریم که به ترتیب اسامی نوشته شده ، ارجاعات صورت میپذیرد.

سخن پایانی
کانون های وکلای ایران در این چند ماهه ی اخیر با چالش های عمیقی مواجه شدند که لزوم اطلاع رسانی و اگاهی عمومی راجع به این نهاد را تبدیل به یک تکلیف واجب عینی کرده است.
آنچه سالها در مدیریت های سابق در کل کانون های وکلا مغفول بوده این است که اداره ی معاضدت در کانون های وکلا تنها حلقه ی ارتباطی میان لایه های عمیق مدیریتی کانون ها و احاد مردم هستند.
بنابراین با توجه به ضرورت زمان وبا همراهی هیأت مدیره ی کانون وکلای دادگستری منطقه فارس ، خدمات معاضدتی در سطوح متفاوت مانند مشاوره در دادگاه های کیفری که تا اکنون بی سابقه بوده و تعامل با شهرداری جهت شناسایی افراد محتاج خدمات مانند کودکان کار و بی سرپرست و بد سرپرست یا بدون شناسنامه و ارتباط با کمیته ی امداد و بهزیستی و سازمانهای مردم نهاد مانند خیریه ها و غیره به انصاف و به حق گسترده تر از سابق در حال اجراست.
در این دوره با دید واسع و وحدت ملاک از خواهان و شاکی( بر خلاف انچه در مباحث کیفری برای متهم فقط وکالت تسخیری تجویز شده است) در پرونده هایی که مجنی علیه کودکان و یا زنان اسیب دیده از تجاوز به عنف یا موارد مرتبط به مفاهیم حقوق بشری هستند، -در برخی موارد با مساعدت کمیسیون حقوق بشر- اداره معاضدت ورود پیدا کرده و وکلای معاضدتی در کنار مردم ایستاده اند.
اما رویکرد ما در اداره ی معاضدت شیراز ، از طرفی معاضدت تخصصی به نیازمندان و از طرف دیگر در نظر گرفتن شرایط اقتصادی نامطلوب همکاران جوان است که سعی داریم با دقت در پرونده های مراجعه کنندگان، تعادل و انصاف و عدالت در حد توان محقق شود.
این اداره با حضور چهل نفر از همکاران منتخب هیئت مدیره،در حال خدمت رسانیست.
جهانی سپاس از تمام اعضا بزرگوار اداره معاضدت و قدردانی ویژه از جناب حسین آزموده دلخانی دبیر محترم اداره معاضدت.

به اشتراک بگذارید
نویسنده سایت
نویسنده سایت
مقالات: 263

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *