«ضرورت بازنگری در وظایف و اختیارات اسکودا و تغییر شیوه انتخاب هیات رئیسه و بازرس»

شهرام مختاری – عضو شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

         درگستره موسسات غیر تجاری ،  اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران به عنوان نماد تصمیم‌گیری و اثرگذاری در امور کلان حرفه وکالت دادگستری بین وکلا و مردم نقش مهمی را برعهده دارد. اتحادیه موسسه ای است غیر انتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل که از کانون های وکلای دادگستری ایران تشکیل شده است . اسکودا مطابق با اساسنامه دارای پنج رکن متشکل از هیات عمومی ، شورای اجرایی ، هیات ريیسه و بازرس است که بجز چند وظیفه اساسی و حصری انتخاب هیات رئیسه و بازرس ، تعیین خط مشی و سیاست های اصلی و برنامه های راهبردی ، تعیین میزان حق عضویت ، تصویب بودجه و تراز مالی و همچنین پذیرش و سلب عضویت اعضا ، تغییر و اصلاح اساسنامه و انحلال اسکودا که در صلاحیت انحصاری هیات عمومی است ، تصمیم گیری در سایر امور برعهده شورای اجرایی می باشد که متشکل است از یک نماینده از هر کانون بجز کانون مرکز که دارای دو نماینده است . هیات رئیسه اسکودا به صراحت ماده ١٩ اساسنامه مرکب از یک رئیس و دو نایب ريیس به انتخاب هیات عمومی است که مي توانند از خارج از هيأت عمومي و هيأت های مديره کانون ها انتخاب شوند و هر وکیل دادگستری که دارای پروانه مجاز و هشت سال سابقه وکالت از کانون های عضو باشد امکان کاندیداتوری درانتخابات هیات رئیسه را بدون هیچ شرط دیگری  دارد تا به عنوان رئیس اسکودا بتواند رئیس شورای اجرایی ، نماینده قانونی اسکودا و مجری مصوبات شورای اجرایی باشد .

این نویسه ، با هدف تعیین روشی جایگزین ، کارآمد و شفاف در تغییر شیوه انتخاب هیات رئیسه اسکودا با توجه به چالش های حاکمیتی ایجاد شده در بقاء و ممانعت از برگزاری انتخابات آن  و همچنین اصلاح اختیارات و وظایف اتحادیه و تمرکز آن بر امور صنفی وکالت ، تنظیم و با جمع نظر و ملاحظات طرفین ، اجرای ریاست دوره ای کانون های وکلای دادگستری را به عنوان اعضای هیات رئیسه اتحادیه پیشنهاد می دهد .

 انتخاب یک کانون به عنوان رئیس دوره‌ای اسکودا علاوه بر اینکه  تاثیر زیادی در تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های اتحادیه دارد، می‌تواند فرصت مناسبی برای آن کانون باشد تا نقش خود را به عنوان یک عضو برجسته‌ در جامعه وکالت ترسیم و ایفا نماید . با پیاده‌سازی این روش، علاوه بر رفع دغدغه های حاکمیتی می توانیم موجب استمرار فعالیت اسکودا و بهبود در عملکرد و همکاری بین کانون های وکلای دادگستری ایران و بالتبع تقویت نقش اتحادیه سراسری به عنوان  نماینده کانون های وکلا در جامعه  باشیم.

  • پیشنهاد اصلاح موادی از اساسنامه:

ماده اول : اهداف ، اختیارات و وظایف اسکودا عبارت است از :

 – تلاش برای حفظ و حراست از استقلال نهاد وکالت
 – ايجاد هماهنگی و رويه واحد در اجراي وظايف كانونهاي وكلاي دادگستري.
– تدوين ، تنقيح و پيشنهاد اصلاح و تغيير قوانين وكالت و ساير قوانين با توجه به شرايط   و مقتضيات زمان و ارائه آن به مراجع ذيصلاح.
 – ايجاد هماهنگي بين كانونهاي عضو در ارتباط با قواي سه گانه .
 – ارتقاء سطح دانش حقوقی  وكلاي دادگستري و كارآموزان وكالت و كوشش در همگام ساختن جامعه وكالت با دست آوردهاي علمي و حقوقی  روز .
 – کوشش در جهت ایجاد و بهبود ساختار اداری واجرایی و آموزشی و مدیریتی یکسان در کانون ها با به کارگیری استانداردهای لازم

 –  انتشار نشریه و ايجاد پایگاه  اطلاع رساني .
–  برقراري ارتباط با سازمانهاي بين المللي وكلا و كانونهاي وكلاي دادگستري ساير كشورها ومجامع حقوقي بين المللي.

 –  برگزاری آزمون ورودی کارآموزی وکالت با تفویض نمایندگی از سوی کانون ها

 ماده دوم : تعیین و ترکیب هیات رئیسه و بازرس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران

1. رئیس:

    – رئیس اتحادیه از میان کانون‌های وکلای دادگستری ایران  به صورت دوره ای انتخاب می‌شود.

    – انتخاب یک کانون  به عنوان رئیس اتحادیه با استفاده از رأی‌گیری عمومی بین مدیران کانون‌ها و با توجه به معیارهای مقرر در آیین کار انجام می‌پذیرد.

    – رئیس کانون منتخب، ریاست دوره ای اتحادیه را بر عهده دارد.

2. نایب رئیس‌ها:

    – دو نایب رئیس بر اساس رأی‌ هیات عمومی و با توجه به معیارهای مقرر در آیین کار از بین کانون های داوطلب انتخاب می‌شوند.

    – نایب رئیس‌ها باید در کنار رئیس قابلیت پشتیبانی و جایگزینی در انجام امور را داشته باشند.

    – روسای کانون های منتخب ، نایب رئیسی اتحادیه را بر عهده دارند .

3. بازرس:

    – بازرس از میان اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره کانون‌های وکلای دادگستری ایران توسط هیات عمومی انتخاب می‌شود.

    – بازرس باید دارای توانمندی‌ لازم برای بررسی، نظارت و حفظ شفافیت در فعالیت‌های اتحادیه باشد.

ماده سوم : مدت خدمت هیات ريیسه :

  •  مدت خدمت هیات رئیسه یک سال است و محدودیتی جهت داوطلبی و انتخاب مجدد آنها از طرف هیات عمومی وجود ندارد.  
  • مدت خدمت بازرس دوسال است و حداکثر برای یک دوره دیگر می تواند کاندیدا و منتخب این سمت شود.
  • معیارهای یک کانون اصلح جهت انتخاب در هیات رئیسه اسکودا :

1. تجربه و سابقه اجرایی مدیران کانون: : در این معیار، تجربه عملی و سابقه اجرایی مدیران کانون متقاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد، همچنین، شایستگی‌های مدیریتی آنها در مدیریت امور کلان جامعه وکالت نیز می بایست ارزیابی شود.

2. تعداد اعضای کانون : تعداد وکلای عضو درهر کانون نیز یکی از معیارهای انتخاب است. تأثیرگذاری کانون به طور مستقیم با تعداد وکلا و فعالیت آن‌ها در انجام امور صنفی مرتبط است.

3. فعالیت‌های پیشین :  در این بخش، عملکرد و تأثیرگذاری هر کانون در انجام امور اجرایی ، به ویژه فعالیت‌های صنفی و اجتماعی ارزیابی می‌شود. این شامل برگزاری جلسات، کارگاه‌ها، معاضدت قضایی و پذیرش مسئولیت های اجتماعی آن کانون می‌شود.

4. تعهد به اهداف اتحادیه: در این معیار، میزان تعهد و انگیزه هر کانون به تحقق اهداف مشترک جامعه وکالت بررسی می‌شود. این شامل تعهد به اجرای حقوق صنفی وکلا و حفظ حقوق قانونی شهروندان است.

با استفاده از این معیارها، می‌توان به صورت کامل و جامع کانون متقاضی را بررسی و ارزیابی کرد تا بهترین گزینه را برای انتخاب کانون اصلح در هر یک از سمت های هیات رئیسه پیدا نمود. تعیین معیارهای واضح و شفاف برای انتخاب اعضای هیات رئیسه می‌تواند به جلوگیری از تعرفه های ضرر بخش و نیز تضمین انتخاب بهترین مدیران کانون ها برای فعالیت در سطح ملی کمک کند ؛ همچنین این تغییرات می‌تواند اسباب بهبود و توسعه اتحادیه را تقویت کرده و زمینه ارتقای کارایی و شفافیت در فعالیت‌های آن را فراهم آورد.

  • جمع بندی :

برای پیاده‌سازی این طرح، لازم است در ابتدا نظرات کانون‌های وکلای دادگستری جمع‌آوری و مورد بررسی قرار گیرد تا با در نظر گرفتن ملاحظات آنها ،  یک پیش‌نویس جامع تهیه و تنظیم گردد که شامل اصلاحات لازم و مطابق با مواد اساسنامه و آیین کار باشد. این پیش‌نویس بایستی با استفاده از تجارب بیست سال گذشته و با بازنگری در وظایف و اختیارات اتحادیه و اتخاذ یک رویکرد صرفا صنفی بر تقویت هر چه بیشتر همکاری و ارتباط بین کانون‌های وکلای دادگستری ایران تمرکز نموده و به آن کمک کند و نقش موثر اتحادیه سراسری را در جامعه حقوقی تقویت نماید و با اصلاح عملکرد خود ، زمینه‌بازدهی بیشتر و افزایش اعتماد عموم وکلای دادگستری به اتحادیه را فراهم آورد..

به اشتراک بگذارید
نویسنده سایت
نویسنده سایت
مقالات: 267

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *