بیانیه کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویر احمد در خصوص حادثه کشتی سانچی

بیانیه کانون وکلای دادگستری  فارس و کهگیلویه و بویر احمد  در خصوص حادثه کشتی سانچی

سانحه تلخ و اندوهبار حرق و غرق كشتي ام . وي . سانچي و عروج ٣٠ تن از اتباع ايراني و دو تن تبعه بنگلادشي اين سفينه كه در سفر نافرجام دريائي قرباني يك حادثه نابهنگام شدند دل همه ايرانيان را به درد آورد و داغ درد بي خانماني زلزله زدگان كرمانشاه را در دل تازه نمود. شبها و روزهاي مدام دود و آتش از كرانه هاي آبهاي سواحل چين زبانه ميكشيد و شعله ها و شراره هاي ان خان ومان و خاندان قربانيان اين حادثه را ميسوخت و در دل ايرانيان درد ناتواني مي افروخت و جهان فقط نظاره گر بود .

اين ماجراي دردناك صرفنظر از ابهامات موجود در علت رخداد آن ابعاد حقوقي گسترده و در عين حال پيچيده اي دارد كه تردد كشتي با پرچم مصلحتي پانامايي، تعدد و تنوع خسارات وارده اعم از انهدام خود كشتي، تلف محموله ٦٠ ميليون دلاري آن، آلودگيهاي زيست محيطي حاصل از اين سانحه و از همه مهمتر حقوق قانوني جانباختگان اين حادثه و النهايه تعدد شركت هاي ايراني و بين المللي بيمه گر و موانع تاديه خسارات از سوي شركت هاي بيمه گر خارجي تحت تاثير تحريم هاي بانكي موجود، از جمله اين معضلات حقوقي است كه فرأيند جبران خسارات را با مانع و مشكل مواجه ميسازد. همچنين چالش حقوقي حاصل از آلودگي زيست محيطي و شيلاتي ناشي از نشت ميعانات نفتي در آب هاي بين المللي كه حسب گزارش هاي خبري لكه اي به وسعت ٦ كيلومتر ايجاد نموده ، ميتواند مسئوليتهايي را متوجه كشورمان نمايد كه بالطبع كشف سبب و علت وقوع حادثه و شناسايي مقصر در مقابل ادعاهاي احتمالي موثر خواهد بود.

بديهي است دولت بايد از تمام ظرفيت هاي ممكن و موجود براي دفاع و حمايت از حقوق اتباع خود و خانواده هاي داغديده آنها كه مستقيما از اين حادثه اسيب ديده اند و حراست از حقوق ملي و بين المللي كشور  استفاده نمايد.

كانون وكلاي منطقه فارس ، كهگيلويه و بوير احمد ، ضمن اظهار تألم و تاثر شديد از اين فاجعه أسف بار بويژه در ابعاد انساني آن و ارزوي شكيبايي و آرامش براي خانواده هاي مصيبت ديده جانباختگان با مشاركت كانون هاي وكلاي سراسر ايران حاضر به هر نوع مساعدت و معاضدت حقوقي براي حفظ حقوق و منافع ملي و دفاع از حقوق حادثه ديدگان و جانباختگان مظلوم اين واقعه دردناك خواهند بود.

كانون وكلاي دادگستري فارس و كهگيلويه و بويراحمد

 

به اشتراک بگذارید
Aliasghar Fadaei
Aliasghar Fadaei
مقالات: 96

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *