ازطلا بودن پشیمان گشته ایم – عادل زارعی وکیل پایه یک دادگستری

ازطلا بودن پشیمان گشته ایم
نویسنده: عادل زارعی وکیل پایه یک دادگستری

چندی است ابلاغ اوراق قضائی و همچنین است نحوه دسترسی به اطلاعات پرونده ها از روش مرسوم سنتی به ابلاغ الکترونیکی تغییر شیوه داده است. اتفاقی شایسته که مسلماً با هدف دست یابی آسان ، سریع، مطمئن و به دور از شائبه تخلف نسبت به ابلاغات، اوراق قضایی و اطلاعات پرونده صورت گرفته و این داعیه خیرجای بسی سپاس و دست مریزاد دارد. اما آنچه اتفاق افتاد ما را حسرت به دل همان کهنه طریق عهد عتیق نمود چه آنکه در عمل از همان ابلاغ کاغذی رانده و از دست رسی به نسخه الکترونیکی هم مانده ایم.
• در طراحی صفحات وب سایت ها اصل اولی که در نظر گرفته می شود سازگاری فرمت طراحی شده با مرورگرهای مختلف و سیستم های عامل متفاوت است این در حالی است که سایت مربوطه صرفاً با مرورگر فایر فاکس آنهم آخرین ورژن سازگار است.
• امکان دست یابی به اطلاعات و ابلاغات از طریق موبایل و تبلت اغلب اوقات بامشکل همراه و عمدتاً متعذر و غیرممکن است و این در حالی است که امروزه در همه جای دنیا گوشی های هوشمند وسیله عمده مورد استفاده عموم جهت استفاده از فضای اینترنتی به شمار می رود.
• لزوم استفاده از رمز دوم که بوسیله پیامک ارسال می گردد غیر منطقی است و مشکلات زیادی را برای کاربران ایجاد می کند:
o گاه تا ساعت ها بعد از ورود به صفحه مربوطه و اعلام اینکه رمز برای شما ارسال شده هیچگونه پیامکی واصل نمی گردد و حتی پیامک های مربوط به رمز انتخابی کار بر هم بدون اقدام باقی می ماند.
o در صورت مفقودی گوشی یا سیم کارت و یا مهمتر از آن در صورت مسافرت یا اقامت کاربر در خارج از کشور ارتباط کاربر با سایت را کاملاً غیر ممکن می سازد.
• زمانهای قطعی و عدم سرویس دهی سایت بسیار زیاد است. به هر روی هر شخص در زمانهای معینی امکان دست یابی به کامپیوتر شخصی یا لب تاپ دارای مرورگر فایرفاکس کامل را دارد و اگر در همین زمانها هم با قطعی و عدم سرویس دهی سایت مواجه باشد عملاً باعدم امکان دست رسی به ابلاغات مواجه می گردد.
• بسیار پیش آمده است که ضمن کلیک بر روی آیکون مربوط به مشاهده ابلاغ هیچ صفحه ای باز نمی شود لکن حالت ابلاغ از”ارسال” به” مشاهده شد” تغییر می کند یعنی ابلاغی صورت نگرفته لکن برخلاف واقع اوراق ابلاغ شده (آنهم ابلاغ واقعی!)تلقی می گردد. این امر حکایت آن دارد که مامور ابلاغ، اوراق شما را به دور انداخته و در نسخه ثانی به خلاف-گواهی نماید.
• اوراق ابلاغی در هنگام چاپ با مشکل مواجه هستند و در بسیاری مواقع به صورت علائم غیر نوشتاری یا ناخوانا چاپ می گردند.
• گاه پیامک نرسیده، ابلاغ بر روی سایت آمده است و جالب آنکه روز ابلاغ روز بارگزاری ابلاغ مربوطه بر روی سایت محسوب نمی شود جالب تر آنکه گاه این پیامک – به سان نوشداوری بعد مرگ سهراب – چند گاهی بعد از موعد مقرر واصل می گردد!
• جستجوی پرونده ها هم با مشکلات عدیده مواجه است به گونه ای که علاوه بر قطعی های مدام و عدم امکان ارتباط، گاه پرونده ای در جستجو نشان داده نمی شود و جالب آنکه همین پرونده در جستجوی دیگر و در زمانی دیگر قابل مشاهده است!
• امکاتات جستجو بسیار محدود بوده، بهتر است اختیارات (option) بیشتری همچون شعبه ، نام اصحاب دعوی و … به امکانات محدود کنونی افزوده شود.
• و بسیار موارد دیگر که از حوصله این مقال خارج است…

شاید در پاسخ گفته شود مواردی چون امکان استفاده از یک مرورگر خاص یا رمز دوم و… به جهت امنیت ومسائلی از این دست است اما بایدگفت بسیاری از مراجع و موسسات و تجارت ها که نیازمند امنیتی چند برابر اطلاعات مورد بحث هستند با شیوه های بسیار آسان تر و بدون همه این مشکلات دراختیار کاربران قرار دارند به عنوان مثال جابجایی میلیون ها تومان (یا دلار) را از طریق نرم افزارها و اپلیکیشن های طراحی شده برروی تلفن همراه و یا سایت های اینترنتی و دست یابی به اطلاعات حساب برای مشتریان از شیوه های بسیار کاراتر، آسانتر و سریع تر برخوردارند و این بهانه برای این همه عیب و نقص کافی به نظر نمی رسد. ایمنی هیچ دستگاه و نرم افزاری نباید اهداف اصلی را تحت شعاع قرار دهد، شما وقتی سوار هواپیما یا خودرو می شوید باید در مقابل خطر احتمالی کمربند ایمنی ببندید اما عقلانی نیست به جای این کمربند، شما را به طور کامل به صندلی ببندند، هر چند ایمنی بیشتر شود!
در هر صورت نحوه عملکرد کنونی امکان دست یابی به ابلاغات واطلاعات را در بسیاری موارد متعذر نموده و نه تنها سهولت و سرعت و هدف عدم تخلف حاصل نشده بلکه علاوه بر کندی واطاله ومشکلات عدیده،با مواعد از دست رفته و گزارشات خلاف واقع سیستم مواجه هستیم به هر روی بااین اوضاع و احوال عطای این عنایت را به لقای آن بخشیده و از طلا گشتن پشیمان گشته ایم. لطفاً مرحمت فرموده ما را مس کنید!

به اشتراک بگذارید
Milad.Tavakol
Milad.Tavakol
مقالات: 943

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *