نشست خبری هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس با اصحاب رسانه مورخ 1402/۱۲/1

*حمایت از «هویت و استقلال*

رییس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در نشست خبری روز خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری گفت: کانون وکلا و نهاد وکالت نقش واسطه بین حاکمیت و مردم را به عهده دارد که این نقش می‌تواند در ایجاد تحول قضایی و صیانت از حقوق ملت ظهور و بروز داشته باشد.

بهنام اکبری ناآگاهی مردم از حقوق قانونی را زمینه‌ساز رشد پرونده های قضایی عنوان و خاطرنشان کرد: طبیعتاً کانون وکلا می‌تواند با آگاهی‌بخشی زمینه کاهش پرونده‌های قضایی را فراهم کند؛ علاوه براین نقش نقادانه و نظارتی وکلا در اجرای احکام قضایی می‌تواند به صیانت از حقوق مردم کمک کند و در تحقق آن موثر باشد.

وی با اظهارتاسف از اینکه حرکات و برنامه‌هایی را شاهدیم که به جای ارتقاء سطح و جایگاه این نهاد دیرپای مدنی به تضعیف آن منجر می شود؛ ابرازداشت: نمونه آن را می‌توان در ابلاغ برخی آیین نامه‌های اجرایی از سوی دستگاه قضا و تصویب برخی قوانین از جمله قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مشاهده کرد که برای ورود افراد فاقد دانش حقوقی لازم به عرصه وکالت زمینه‌سازی می‌کند.

رییس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس با انتقاد از اینکه گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه های کانون در زمینه حفظ استقلال وکلا و ممانعت از حضور افراد فاقد دانش و صلاحیت لازم در این حوزه وجود ندارد؛ گفت: تضعیف نهاد وکالت محدودکننده حقوق ملت و آزادی‌های ناشی از آن در راستای قانون اساسی است.

کانون وکلا در بحرانی ترین شرایط خود قرار دارد:

در ادامه این نشست، هومان‌پارسا، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس با اشاره به لغو انتخابات اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری کشور و سرنوشت نامعلوم برگزاری این انتخابات، گفت: تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به همراه تحمیل ظرفیت نامتعارف داوطلبان حرفه وکالت به کانون وکلای دادگستری و تصویب طرح تحقیق و تفحص از کانون‌ها از جمله فشارهای مختلفی است که به کانون‌های وکلا وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه وجود یک نهاد مستقل مانند کانون وکلا در دستگاه قضایی و در سیستم و ساختار ادارای می تواند نقش موثر و مهمی در ثبات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی یک کشور داشته‌باشد؛ اظهارداشت: باورکردنی نیست که صاحبنظران، مدیران و کارشناسان این اهمیت غیرقابل انکار را درک نکرده باشند. 

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس، یکی از وظایف کانون‌های وکلای دادگستری را بازگو کردن و حمایت ازحقوق اساسی ملت عنوان کرد و ادامه داد: به عنوان اصول قانون اساسی کمترین حق مردم برخورداری از رفاه اجتماعی و معیشت حداقلی است، اما گویی که به این حقوق به خوبی توجه نمی شود.

پارسا از جمله آثار حضور و استقلال کانون‌های وکلا را امنیت اقتصادی و ثبات سیاسی در ساختار بین المللی عنوان کرد و ادامه‌داد: جای شگفتی است که گویا همه دست به دست هم داده اند تا موجودیت و استقلال این نهاد را متزلزل سازند.

وی در پایان تصریح کرد: همزمان با هفته وکیل مدافع، شرمساریم که بگوییم کانون وکلایی که به عنوان تضمین کننده اصول قانون اساسی و حق دادرسی عادلانه و همچنین تامین حقوق ملت باید مورد حمایت قوای سه‌گانه کشور باشد، در بحرانی‌ترین و ضعیف‌ترین شرایط خود قرار گرفته است.

در ادامه مهدی هوشیار، بازرس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس نیز طی سخنانی وجه مشترک رسانه و کانون وکلا را کنترل قدرت با ابزار حکمیت قانون عنوان کرد و گفت: این مهم تنها در پرتو استقلال و اصل آزادی بیان محقق خواهد شد.

وی با تاکید براینکه هرگونه خدشه به استقلال کانون وکلا باعث می شود این نهاد مدنی کارکرد و رسالت ذاتی خود در محافظت از حقوق مردم را از دست بدهد؛ تصریح‌کرد: در ماه های اخیر شاهد مداخلاتی که استقلال کانون را تحت الشعاع قرار می دهد به بهانه اعمال نظارت های قانونی به صورت فراقانونی هستیم.

بازرس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس با انتقاد از اینکه اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار شرایطی را فراهم کرده که افراد فاقد دانش و صلاحیت لازم به حوزه وکالت وارد شوند؛ گفت: آثار و تبعات منفی این‌گونه قوانین برای مردم در میان مدت و بلندمدت مشاهده می‌شود و باعث تضییع حقوق عمومی خواهد شد.

به گفته هوشیار، بالغ بر 1600 کارآموز وکالت در کانون فارس پذیرفته شده اند که سال آینده پروانه وکالت پایه یک می‌گیرند و جان و مال مردم ممکن است در معرض دفاع برخی افراد غیرمتخصص قرار ‌گیرد.

وی خواستار توجه نمایندگان مجلس آتی به دو موضوع مهم شد و بیان داشت: انتظار می رود در مجلس بعدی موضوع خروج حرفه وکالت از حوزه فعالیت های صنفی و همچنین شیوه‌نامه پذیرش کارآموزان وکالت در دستور کار قرار گیرد.

در بخش دیگری از این نشست احمد ابوالپور، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری فارس نیز طی سخنانی شرایط موجود و دورنمای کانون وکلا را به شکلی با آشفتگی مواجه و همراه دانست و ابرازداشت: یکی از مقدمات تحقق اصل عدالت در جوامع، فراهم نمودن زیرساخت‌ها و سازوکارهای اعمال عدالت است که از آنجمله آن می‌توان به بودن و فعالیت نهادی مستقل و قدرتمند همچون کانون وکلا و وکیل دادگستری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه قوانینی که در سنوات اخیر و خصوصاً در دهه هفتاد به این سوی مصوب شده را به شکلی با رسالت ها و استقلال نهاد وکالت منافات دارد؛ اظهارداشت: از جمله اینها ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه وقانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و همچنین قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار می باشد که باعث شد به حرفه وکالت همچون یک کسب و کار و تجارت نگریسته شود.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری فارس خواستار توجه متولیان امر به ندای حق‌طلبانه وکلا و کانون‌های وکلا در خصوص حفظ استقلال کانون و عدم مداخله در امور آنها شد و ادامه‌داد: تبصره ذیل ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری به نوعی استقلال وکلا و کانون های وکلا را نقض می کندوخواستارحذف ونسخ صریح آن شد.

*75 سال است که کانون وکلای دادگستری فارس با افتخار ، حامی و همراه مردم بوده ، و در کنار آنها ایستاده است*

نایب رییس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس ضمن تبریک هفته وکالت و روز استقلال کانون‌های وکلا با اشاره به اینکه نهاد وکالت به عنوان قدیمی ترین نهاد مدنی در سال 1309 سازماندهی شد و استقلال کانون های وکلا هم در سال 1331 توسط مرحوم دکتر محمد مصدق به رسمیت شناخته شده است؛ ابرازداشت در همین راستا کانون وکلای فارس و بنادر در سال 1327 بنیان گذاری شد و در حال حاضر با سبقه ای افزون بر هفت دهه ، کارنامه ای درخشان از خود به جای گذاشته است .

وی با بیان اینکه کانون وکلای منطقه فارس در این 75 سال همواره حامی و همراه مردم بوده و تمام قد در کنارآنان ایستاده است ، اظهارداشت: با این که اول تا هفتم اسفند ماه هفته وکیل ، و روزهفتم به عنوان روز وکیل نامگذاری شده است ، متأسفانه هنوز در تقویم رسمی کشور این موضوع ثبت نشده است . 

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در ادامه با اشاره به اینکه این کانون وکلا در حال حاضر 3488 وکیل پایه دادگستری عضو دارد ، بیان داشت: 

البته در این کانون حدود 700 نفر کارآموز حضور دارند و تعداد هزار نفر پذیرفته شدگان آزمون ۱۴۰۲ هم به این تعداد اضافه خواهند شد . 

که به زودی برای بخش عمده ای از آنها پروانه کارآموزی صادر خواهد شد. 

شایانی‌منش با بیان اینکه حدود 20 درصد از وکلای عضو کانون به دلایل عدیده از جمله مشکلات مالی قادر به تمدید پروانه خود نمی باشند؛ اظهارداشت که نیمی از وکلا هم دارای شغل دوم می باشند که خود نشان از ناکافی بودن درآمد آنها می باشد.

وی با ابراز تاسف از اینکه دشواری شرایط باعث شده تا بخشی از وکلا امکان اجاره دفتر و حتی یک اتاق برای کار خود نداشته باشند گفت: همین موضوع باعث شده تا چند وکیل به صورت گروهی اقدام به اجاره یک اتاق یا دفتر کار نمایند.

نایب رییس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در ادامه ضمن اشاره به فعالیت «کمیسیون تسخیری» و «اداره معاضدت » این کانون اشاره و خاطرنشان‌کرد: این کمیسیون و اداره برای مساعدت به افراد بی بضاعت و کم بضاعت تاسیس شده به گونه ای که این افراد می توانند مشاوره حقوقی رایگان دریافت نمایند و در پرونده های حقوقی اداره معاضدت و در پرونده های کیفری کمیسیون تسخیری به افراد دارای شرایط مشاور و وکیل معرفی می نماید . 

به گفته شایانی‌منش در همین راستا از ابتدای سال تا کنون در ۱۳۰ فقره پرونده معاضدتی و بیش از 1200 فقره پرونده تسخیری از طرف وکلای کانون فارس اعلام وکالت شده است . 

وی در ادامه سخنان خود افزود : اداره معاضدت کانون وکلا دو شعبه در دادگاه‌های گلسرخ و خیابان جمالی (ملاصدرا) دارد که روزانه به بیش از 30 نفر از متقاضیان خدمات مشاوره حقوقی ارایه می دهند.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در پایان سخنان خود اعلام داشت 

کانون وکلا در ادامه روند ایفای مسئولیت اجتماعی خود زمینه آزادی ۲۲ نفر از محکومان مالی و جرایم غیرعمد را به مناسبت روز و‌هفته وکیل فراهم‌نموده است ، همچنین در راستای آموزش حقوق شهروندی و آگاهی رسانی به شهروندان و‌ترویح فرهنگ استفاده از وکیل با مساعدت و همکاری شهرداری شهرهای شیراز، کازرون و فیروزآباد اقدام به نصب بیلیبورد های در سطح شهر های مذکور نموده است. 

این عضو هیأت مدیره ، همچنین در انتقاد به قانون تسهیل اعلام داشت : 

در سالیان متمادی گذشته نهایتاً تعداد وکلا به ۳۵۰۰ نفر رسیده است ، در حالی که در دو سال اخیر با اجرای این قانون بیش از ۱۵۰۰ کارآموز در کانون وکلای فارس پذیرفته شده اند که قطع و یقین این تعداد وکیل مورد نیاز فارس نبوده و به زودی جمع کثیری از این عزیزان با مشکل عدم کارآمدی و بیکاری مواجه خواهند شد. 

شایانی منش در پاسخ به این سؤال که آینده وکالت را چگونه پیش بینی می کنید اعلام داشت:

ما یه نهاد مدنی و مردمی هستیم و علیرغم اینکه برخی در حذف آن تلاش می کنند ، باید با قدرت اعلام نمایم که کانون وکلا حذف شدنی نیست و آینده ای پراقتدار و روشن پیش رو خواهد داشت .

روابط عمومی کانون وکلای دادگستری منطقه فارس

به اشتراک بگذارید
نویسنده سایت
نویسنده سایت
مقالات: 263

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *